We leven in nieuwe tijden, waarin de social media een steeds belangrijker rol spelen in ons leven. Ook in het mijne. Het dagelijkse nieuws neem ik grotendeels tot mij via Twitter. Ik merk dat ik doorgaans beter en sneller geïnformeerd ben dan het FD, dat ik overigens ook digitaal absorbeer. Facebook volg ik passief. Vanaf een afstandje volg ik een twintigtal mensen. Het heeft minder nieuws- en meer amusementswaarde. En dan is daar LinkedIn, de digitale kaartenbak vol met business cards. Zonder er iets aan te doen heb ik inmiddels 350 ‘contacten’. LinkedIn gebruik ik veel om, voordat ik met iemand in gesprek ga, even zijn achtergrond te bekijken. En ik heb inmiddels geleerd bijzonder alert te zijn als mensen op LinkedIn hun profiel aanpassen. Nieuw foto’tje, nieuw opleidinkje, nieuwe endorsement. Dat betekent doorgaans niet veel goeds. Meestal staan ze dan op het punt ontslagen te worden, of ze solliciteren al. Er worden tegenwoordig meer profielen opgesmukt dan ooit tevoren. Dat lijkt mij een veeg teken. 09|04|2013