Geert Schaaij is beleggingsadviseur. Omdat hij wekelijks 10.000 besteedt om een reclamepraatje te mogen houden bij Harry Mens ken iedereen hem. Geert is een vreemde eend in de bijt van de beleggingswereld. Hij brabbelt een vreemd soort Fries, ziet er vreemd uit en heeft een bijzonder groot horloge. Bovendien wordt Geert vooral enthousiast over onbekende aandeeltjes, met lage koersen. Daags na de uitzending, als de koersen van die fondsjes exploderen, blijkt dat er een aantal televisiekijkers naar hem luistert. Omdat de uitgezochte beursfondsen (Geert noemt ze zijn “pareltjes”) zo klein, zijn slechts enkele koopodrachten voldoende om de koers fors te doen stijgen. Geert schept zijn eigen ‘self-fulfilling prophecy’. Het “Schaaij-effect” het dit fenomeen reeds. Geert lacht zich natuurlijk een breuk, want op dinsdag verzilvert hij zijn eigen posities en koopt hij een mooi nieuw klokje. 19|04|2014